De veronderstelde wedergeboorte

Gereformeerde Kerkbode. Officiëel Orgaan van de Gereformeerde Kerken der Classis Gorinchem

8e jaargang, onder redactie van S.O. Los, M.A. van Pernis en K. Schilder
Gorinchem (Mij. tot Expl. van Antirev. Bladen in de Alblasserwaard, de Vijfheerenlanden en Omgeving) 1920v
12 (geen paginering) (5 maart 1921)

a



Ds. Wisse spreekt overal tegen de „veronderstelde wedergeboorte”. Hij kan dat erg gemakkelijk. Want niet veel menschen lezen, wat in de officiëele acta der Generale Synode van Utrecht 1905 als de uitspraak van onze kerken dienaangaande te lezen is.

Maar nu de feiten?

Feit is, dat Ds. Wisse vroeger te Leiden in een kerk stond, welker woordvoerders meestal te velde trokken tegen wat toen verstaan werd onder de „veronderstelde wedergeboorte”. Hij heeft toen met alle macht vereeniging gezocht met die kerk, welker woordvoerders over ’t algemeen geacht werden in te stemmen met den inhoud van de leer der „veronderstelde wedergeboorte”.

Nu heeft Ds. Wisse te Leiden gestaan van Maart 1903 tot Juli 1906. Dus juist in die periode, waarin de strijd over de veronderstelde wedergeboorte is beslist op de Generale Synode van 1905 te Utrecht. Ieder weet, dat vlak vóór die beslissing natuurlijk het standpunt wederzijds het stelligst is uitgesproken, en dat ieder uit elk van de twee beschouwingen de consequenties trok. En dat dus datgene, wat Ds. Wisse als de gevaarlijke dwaling ziet nooit zóó stellig en nooit zóó publiek is geleerd als juist in die periode, toen hij zich „om Gods wille” volgens openbaring van den H. Geest vereenigde met de broeders van 1886.

En nu in 1921 zijn van beide zijden al te sterke uitdrukkingen teruggenomen, en vereenigt zich ieder met de verklaring van 1905. Merkwaardig, dat juist nu, en dan wederom op gezag van den H. Geest, Ds. Wisse in die leer der veronderstelde wedergeboorte reden ziet om van ons heen te gaan.

Indien het waar is; dat de Geref. predikers de schare „morphineeren”, wat heeft dan Ds. Wisse te Leiden gedaan? En wat doet hij dan tegenwoordig, wanneer bij alle rechtmatige bezwaren heel oneerbiedig ik zeg niet: voorlegt aan den H. Geest, maar schuift op rekening van den H. Geest?

Willen onze lezers nog eens kennis nemen van de leer der Gereformeerde Kerken? Hier is ze:

„En wat eigenlijk het vierde punt de onderstelde wedergeboorte aangaat, verklaart de Synode, dat volgens de Belijdenis onzer Kerken het zaad des verbonds krachtens de belofte Gods te houden is voor wedergeboren en in Christus geheiligd, totdat bij het opwassen uit hun wandel of leer het tegendeel blijkt; dat het echter minder juist is te zeggen, dat de doop aan de kinderen der geloovigen bediend wordt op grond van hunne onderstelde wedergeboorte, omdat de grond van den doop is het bevel en de belofte Gods; dat voorts het oordeel der liefde, waarmede de Kerk het zaad des verbonds voor wedergeboren houdt, geenzins zeggen wil, dat daarom elk kind waarlijk wedergeboren zou zijn, omdat Gods Woord ons leert, dat niet allen Israël zijn, die uit Israël zijn, en van Izak gezegd wordt: in hem zal u het zaad worden genoemd, zoodat in de prediking steeds op ernstig zelfonderzoek moet worden aangedrongen, aangezien alleen wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden.” „Intusschen meent de Synode dat de stelling, dat elk uitverkoren kind daarom reeds vóór den Doop metterdaad wedergeboren zou zijn, noch op grond van de Schrift noch op grond van de Belijdenis te bewijzen is, dewijl God zijne belofte vervult naar zijne vrijmacht op zijnen tijd, hetzij vóór of onder of na den Doop, zoodat het eisch is zich hierover met omzichtigheid uit te laten en niet wijs te willen zijn boven hetgeen God ons heeft geopenbaard.”

Ds. Wisse heeft te Leiden zich door de veronderstelde wedergeboorte in haar meest krassen vorm niet laten afschrikken van vereeniging. Het zal hem thans niet gelukken onze menschen door een veronderstelde opvatting over de veronderstelde wedergeboorte af te schrikken van het samenwonen met elkander. Vooral niet, als hij, strijdende tegen veronderstelde wedergeboorte zich beroept op veronderstelde openbaringen.


K. S.




a. Niet eerder opnieuw gepubliceerd.







deze pagina hoort in frames, klik hier

© Appendix Vaginix Productions 2000